Викладанню хімії в МНУ імені В.О.Сухомлинського відводиться важливе місце, вона вивчається у всьому її багатстві та предметному змісті. Кафедра хімії та біохімії створює фундаментальний базис для спеціальності 014.06 Середня освіта (Хімія), і в той же час – це міждисциплінарна наука для спеціальностей 014.05 Середня освіта (Біологія) та 091 Біологія , яка призвана посилити хімічну складову класичної біологічної освіти.
Ще у 1743 р. видатний вчений М.В.Ломоносов стверджував: «Широко простирает химия руки свои в дела человеческие». І дійсно сучасний розвиток промисловості, агропромислового комплексу, інноваційних розробок неможливий без глибокого рівня знань та вмінь з хімії. Тому підготовка вчителів хімії є пріоритетним завданням будь-якого класичного університету.
Михайло Ломоносов підкреслював, що «університет без гімназії – як рілля без насіння». Біологічний факультет є ініціатором проведення хімічних олімпіад, турніру юних хіміків, які зараз є невід’ємною частиною освіти. Оскільки насіння для рілля, про які говорив М. В. Ломоносов, готуються у школі, то цілком зрозуміло, що університету необхідно взаємодіяти зі школою. На факультеті за пропозицією кафедри хімії та біохімії відбувається цілий ряд заходів профорієнтаційного спрямування: консультація та керівництво науково-дослідною роботою учнів МАН, науково-практичний семінар «Хімія: від теорії до практики», проведення «літніх» та «зимових» шкіл для підвищення кваліфікації вчителів хімії, написання шкільних підручників та посібників. Це важливі форми, які стали вже традиційними, під час взаємодії університету та школи, які кафедра хімії та біохімії успішно реалізує.
Є одна ініціатива, яку хотілося б відмітити окремо. Кафедрою хімії та біохімії разом з науково-методичним центром управління освіти Миколаївської міської ради в рамках гуртку «Юний хімік» підготовлено цикл лекцій та лабораторних робіт для опанування практичних навичок з хімії у підготовці школярів та майбутніх абітурієнтів.
Інтеграція природничо-наукових предметів – дуже важливе направлення розвитку шкільної освіти. У старшокласників, звичайно, необхідно виробляти розуміння того, що природа єдина, але для продуктивної реалізації цього тезису необхідно розробляти короткий загальний ( заключний!) курс, а не намагатися ліквідувати дисципліни як самостійні шкільні предмети. Ще раз наголошуємо, що біологія та хімія відносяться до фундаментальних наук, і у кожної з них є своя чітко сформульована мета, яка здатна розвивати природничо-науковий світогляд у підлітка. Вивчення хімії потрібно не тільки тим, хто в майбутньому пов’яже з нею свою професійну діяльність. Вона відіграє свою значну роль у всебічному розвитку особистості, в тому числі задля тренування пам’яті, вміння встановлювати причино-наслідкові зв’язки. Людина в своїй професійній діяльності можливо ніколи не зустрінеться з хімічними проблемами, але утилітарний підхід тут зовсім недоречний. Хімія перш за все надає ті знання, що забезпечують безпеку життєдіяльності.
Наші випускники-спеціалісти, що отримали знання та навички лабораторної роботи, навчаючись за спеціальністю біолог-лаборант, працюють в хімічних лабораторіях на підприємствах м. Миколаєва та області (компанія PepsiCo, ТОВ СП «Нібулон», Науково-дослідний експертно-криміналістичний центр при УМВС в Мик.обл., Миколаївський гліноземний завод «Русал» та ін.), в Херсонській області (компанія «Аляска»).
Випускники минулих років, що отримали освітній рівень «Спеціаліст» напрямку «Біологія. Хімія» заповнили вакансії вчителів хімії та біології в багатьох школах міста і області, викладають в училищах, коледжах та університетах.
Враховуючи відсутність до недавнього часу підготовки вчителів хімії в Миколаївській області, закриття програми безкоштовного житла для спеціалістів, що прибувають до нас з інших місць, попит на вчителів хімії в школах міста та області залишається достатньо високим. Крім того, діючі промислові підприємства міста та області потребують на спеціалістів з хімічним знаннями (ВО «Екватор», ДП НВКГ «Зоря-Машпроект», ОАО «Янтар», компанія PepsiCo та ін.), а приватні підприємці звертаються до нас з проханням розв’язати ті чи інші технологічні питання, пов’язані з хімічними процесами.
Все це свідчить про високий попит та перспективність підготовки спеціалістів хімічного напрямку.
Гарантом освітньої програми Середня освіта: Хімія, біологія є кандидат хімічних наук Ющишина Ганна Миколаївна. Вона є автором понад 25 статей, що входять до наукометричної бази «Scopus», керівником науково-дослідної роботи «Взаємодія наночастинок срібла з біологічними об’єктами», виконує сумісну науково-дослідну роботу з Інститутом імпульсним процесів та технологій НАН України. Навчально-виховний процес за дисциплінами, закріпленими за кафедрою, також здійснюють к.т.н. Пасічник М.В. (спеціаліст в області високомолекулярних матеріалів та полімерів), Ларичева О.М., старший викладач, захистила дисертацію на звання кандидата біологічних наук, спеціальність «Біохімія», Цвях О.О., викладач, планує захист дисертації у 2017 року (спеціальність «Біохімія»), Бабич О.А. – випускник біологічного факультету МНУ ім. В.О.Сухомлинського з досвідом роботи викладачем хімії в коледжі та Миколаївському аграрному університеті, планує захист дисертації у 2018 році.
Кількісний та якісний склад кафедри, її методичне забезпечення, лабораторне та матеріальне обладнання, наявна база хімічних реактивів дозволяє досягти високого рівня якості виконання освітньої програми підготовки бакалавра напряму «Хімія».
Отже, всі ці заходи дозволяють поширити розуміння того, як нам разом успішно вирішувати наші професійні задачі, адекватно відповідати на виклики часу, на сучасні потреби країни та суспільства.
В.о. зав. кафедри хімії та біохімії, к.х.н., доцент Ющишина Г. М.
Декан біологічного факультету, к.б.н., доцент Чеботар Л. Д.